@Pokequaza:The teachers over here are sadly not in the position to change, it has to come from the principles or even from The Hague (Where the Dutch government is settled).
I have a link that is mainly Dutch about a program that aired a little while ago (March) on the Dutch television about education, asking what the main purpose of education is or what it should be.
Among the interviewees there were:
-Frank Furedi, British sociologist and author of: 'Where have all the intellectuals gone?' and more.
-John Moravec, works @ the Universiteit of Minnesota and author of: 'A New Paradigm of knowledge production in higher education.'
There were a couple of other people interviewed like some teachers that the interviewer had at school (including a women that I think is a real brain fart for a teacher in Latin which is a course included in the highest education form in Holland).
Now for the link (It's in Dutch): http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/.../41571707/
And the link for the vid: http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/.../41718783/
Basically (in the vid), it did cover both sides decently but the conservative side was strongly represented IMHO. You can watch it yourself as a decent part of the vid is English when the interviewer interviews Frank Furedi and John Moravec to see what they have to say.
Tegenlicht: Hoog vliegen in laagland said:
Rob Wijnberg in gesprek met Frank Furedi, Brits socioloog en auteur van o.a. het spraakmakende boek Where have all the intellectuals gone?, Robbert Dijkgraaf, hoogleraar wis- en natuurkunde en president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, en John Moravec, werkzaam aan de Universiteit van Minnesota en auteur van A New Paradigm of knowledge production in higher education.
In deze laatste uitzending rond het thema “Excellence” gaan wij met een aantal experts op zoek naar antwoorden op de meest prangende vragen met betrekking tot onderwijs. Wat is er nodig voor een betere talentontwikkeling in Nederland en hoe kan dat samen gaan met meer diversiteit?
Met Frank Furedi analyseren we in bredere zin zijn maatschappijkritiek dat streven naar waarheid, het stellen van intellectuele en morele normen en het uitdagen van mensen (versus ‘gewoon gelukkig zijn zoals het is’) uit de gratie is geraakt. Vervolgens spitst zijn analyse zich toe op het onderwijs en wat daar volgens hem mee mis is. Maar Furedi is vooral interessant omdat zijn kritiek vooral ook een totale kritiek op de postmoderniteit is: slachtoffercultuur, anti-intellectualisme, kinderen niet durven uitdagen.
Robbert Dijkgraaf wijt een belangrijk deel van de problemen van het Nederlandse onderwijs aan het conservatisme van de academische en bestuurlijke elite in Nederland. Hoe bereiken we dat het Nederlandse hoger onderwijs een afspiegeling wordt van de samenleving en niet langer een witte aangelegenheid is? In Nederland lijkt het vocabulaire en de wil om hierin verandering te brengen te ontbreken. De algemene opvatting is dat, als je niet doordringt tot het hoger onderwijs, je gewoon niet goed genoeg bent. Wat zijn de gevolgen? Het Amsterdam University College mag geen prestigieus “white college” worden in een halfzwarte stad. Wat moet er dan volgens Dijkgraaf anders?
Met John Moravec gooien we alles over een andere boeg. Furedi en Dijkgraaf zijn namelijk, zo zou je kunnen zeggen, hopeloos ouderwets in hun systeemdenken: het onderwijs gaat al lang niet meer om het vergaren van kennis of het verwerven van macht. Macht is immers steeds meer gefragmenteerd: ieder zijn eigen waarheid/Google/Wikipedia. Is een elite dan nog wel nodig? Waarom excelleren als je alles al hebt? Waarom kennis vergaren als alles open source is? De postmoderne mens - en dus ook de jongere - heeft talloze identiteiten; waarom zou het onderwijs ze in een keurslijf moeten duwen?
De interviews worden gedaan door Rob Wijnberg, schrijver, gespreksleider en journalist bij NRC Next. De hoofdvraag die aan de interviews ten grondslag ligt is steeds de volgende: Waar is onderwijs eigenlijk voor bedoeld?
Om kinderen:
- zo hoog mogelijk te laten presteren (economisch)
- zo gelukkig mogelijk te laten worden (persoonlijk)
- zoveel mogelijk aan de samenleving te laten bijdragen (burgerschap)
TRANSLATION:
Tegenlicht: Flying high in lowlands.
Rob Wijnberg (The interviewer) conversates with Frank Furedi, British sociologist and author of (among others) the thought invoking book Where have all the intellectuals gone?, Robbert Dijkgraaf, (high end?) Teacher in Mathematics(?) and nature studies(?) and president of the Royal Dutch Academy of Sciences, and John Moravec, works at the University of Minnesota and author of A New Paradigm of knowledge production in higher education.
In last episode surounding the “Excellence” theme we are going to visit a couple of experts in search of answers to the most burning questions that are involved in Education. What could be needed for talent development in Holland and how can that cooperate with more diversity?
(Authors note: This next part is VERY hard for me to translate. Any help with that would be great.)
With Frank Furedi we analyze in wider contexts the criticism towards society that searches for truth,being able to challenge the intellectual and moral values and being able to challenge people (versus ‘just being happy the way it is’) have been forgotten. Then his analysis narrows towards the educational system and what's wrong with it according to him. But Furedi is especially interesting because his criticism, especially his total criticism to the post modernity: victimization culture, anti-intellectualism, children that don't dare to be challenged.
John Moravec throws things completely around. Furedi and Dijkgraaf are, as you could say it, hopelessly old fashion in their way of thinking: The educational system hasn't been about gathering knowledge anymore for a long time or for the acquirement of power. Power is being fragmented more and more: everyone's own truth/Google/Wikipedia. Is an elite still necessary then? Why excel if you already have everything? Why acquire knowledge if everything open source is? The postmodern human - and thus the younger one too - has numerous identities; Why should the educational system force them through a straitjacket?
The interviews are being done by Rob Wijnberg, writer, discussion leader and journalist at NRC Next. The main question that revolves in the are the next: Where was the educational system actually meant for?
To let children:
- work the best they can? (economically)
- be the happiest they can be? (personally)
- be as contributive as they can be to society? (civilianship)